Interdisciplinaridade: uma maneira lúdica de abordar os conteúdos

Interdisciplinarity: a playful way to approach content

Authors

  • Maria Lucia Teixeira Guerra de Mendonça
  • Renata de S. Rianelli
  • Rosana Petinatti da Cruz
  • Paulo Jorge Magalhães Teixeira
  • Marcelo Beauclair

DOI:

https://doi.org/10.54021/seesv3n1-010

Keywords:

interdisciplinaridade, lúdico, xampu, EJA

Abstract

Este trabalho de interdisciplinaridade ocorreu entre as disciplinas de Química, Língua Portuguesa e Matemática, com os alunos do EJA, tendo como eixo principal o tema "xampu". A metodologia utilizada, na disciplina de Química, foi a de formular o produto e abordar conteúdos sobre polaridade e solubilidade de compostos orgânicos e inorgânicos; a disciplina de Línguas Portuguesa ficou responsável por elaborar o rótulo com as instruções de uso, utilizando o  Modo Imperativo da linguagem; a Matemática teve a finalidade de calcular o volume do recipiente de acondicionamento do xampu, por equação e comparação do mesmo com a proveta. Os resultados foram bastantes significativos para às três disciplinas, já que os alunos do EJA apresentam bastante dificuldade. Como conclusão, o trabalho permitiu, além da concretização do conteúdo de maneira lúdica e a integração entre as três disciplinas, uma aprendizagem significativa e globalizada.

 

This interdisciplinary work took place among the disciplines of Chemistry, Portuguese Language and Mathematics as the main axis the "shampoo" with EJA students. The methodology used in the Chemistry course was to formulate the product and address contents on polarity and solubility of organic and inorganic compounds, the Portuguese Language course was responsible for preparing the label with instructions for use, using the Imperative Mode of language and Mathematics had the purpose of calculating the volume of the shampoo packaging container, through an equation and comparing it with the beaker. The results were quite significant for these disciplines, as EJA students have a lot of difficulties. The conclusion of this work, in addition to the materialization of the content in a playful and interconnected way between the three disciplines, resulted in significant and globalized learning.

Downloads

Published

2022-01-20

How to Cite

Maria Lucia Teixeira Guerra de Mendonça, Renata de S. Rianelli, Rosana Petinatti da Cruz, Paulo Jorge Magalhães Teixeira, & Marcelo Beauclair. (2022). Interdisciplinaridade: uma maneira lúdica de abordar os conteúdos : Interdisciplinarity: a playful way to approach content. STUDIES IN ENGINEERING AND EXACT SCIENCES, 3(1), 107–113. https://doi.org/10.54021/seesv3n1-010