Continuing education for health professionals in a hospital in southeast goiano: experience report

Authors

  • Pedro Luiz Pereira Caldeira
  • Rafaela Talita Leal Pereira Souza
  • Silvana Glicéria Firmino
  • Isabella Gomes Costa Neves
  • Luisa Benke Afonso
  • Felipe de Souza Costa
  • Maria Eduarda Oliveira Vargas
  • Pedro Henrique Ferreira da Silva
  • Jéssica Caproni Caixeta
  • Gabriel Antônio Delfino dos Santos
  • Pedro Augusto Portela de Moura e Souza
  • Tatyane Alves Bernardes
  • Hugor Monteiro Fernandes
  • Jordana Alves de Aguiar
  • Mabel Duarte Alves Gomides

DOI:

https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-055

Keywords:

continuing education, teaching hospitals, delivery of health care

Abstract

Continuing Health Education (CHE) represents a dynamic and multifaceted process, where learning and teaching are harmoniously intertwined with the organizational routine. In summary, the primary objective of Continuing Education, which emerges as an intermittent practice, is to enable professionals from different areas to improve their knowledge, stay up to date and develop crucial skills for the benefit of their careers. This is an experience report regarding the implementation of a Continuing Health Education (CHE) extension project in a hospital located in southeast Goiás, with the participation and execution of intervention actions by 12 medical students from the Federal University of Catalão, developed from August 1, 2021, to July 31, 2022. During the execution of the project, results were obtained regarding the application of evidence-based behaviors, such as adherence to the use of scales and greater standardization of health actions in this institution. However, the high turnover of professionals in the project's sectors within this hospital generated difficulties in planning and executing actions, which did not allow for permanent longitudinal education. Nevertheless, the CHE action enabled a reflective analysis of professional experience, transforming practices to make them more strategic and grounded in shared care and community needs.

References

AMORIM, Juleimar Soares Coelho et al. Da formação ao exercício da tutoria em educação permanente em saúde. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 43, n. 4, p. 153-168, 2019.

CASARIN, Sidnéia Tessmer; PORTO, Adrize Rutz. Relato de Experiência e Estudo de Caso: algumas considerações/Experience Report and Case Study: some considerations. Journal of nursing and health, v. 11, n. 4, 2021.

DA SILVA, Amanda de Cassia Azevedo; DA SILVA, André Luis Cândido. A Educação Continuada e Permanente em Enfermagem no Brasil: uma revisão integrativa. 2019.

DE SOUZA, Joice Fabricio et al. Gestão compartilhada: potencialidades do fortalecimento da integração ensino-serviço no âmbito hospitalar. Nursing (Edição Brasileira), v. 26, n. 302, p. 9793-9796, 2023.

DAL-RI, Daniela et al. A IMPORTÂNCIA DA ESCALA DE MORSE NA PREVENÇÃO DE QUEDAS. Revista da Mostra de Iniciação Científica e Extensão, v. 5, n. 1, 2019.

FIGUEIREDO, Eluana Borges Leitão de et al. Educação Permanente em Saúde: uma política interprofissional e afetiva. Saúde em Debate, v. 46, p. 1164-1173, 2022.

FLORES, Giovana Ely; OLIVEIRA, Dora Lúcia Leidens de; ZOCCHE, Denise Antunes de Azambuja. Educação permanente no contexto hospitalar: a experiência que ressignifica o cuidado em enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, v. 14, p. 487-504, 2016.

IGLESIAS, Alexandra et al. Educação Permanente no Sistema Único de Saúde: Concepções de Profissionais da Gestão e dos Serviços. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 43, p. e255126, 2023.

INGWU, Justin Agorye et al. Perception towards mandatory continuing professional development programme among nurses working at University of Nigeria Teaching Hospital, Enugu-Nigeria. International Journal of Africa Nursing Sciences, v. 11, p. 100169, 2019.

JANSEN, R. C. S.; SILVA, K. B. DE A.; MOURA, M. E. S.. Braden Scale in pressure ulcer risk assessment. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 6, p. e20190413, 2020.

MCNALLY, Michael M.; MCADAMS, Callie D. Continuing Medical Education and Lifelong learning. Surgical Clinics of North America, 2021, Vol. 101, p.541-71.

PINTO, Isabela; ESPERIDIÃO , Monique. Política de Educação em Saúde: monitoramento e avaliação. EDUFBA, 2022.

RIBEIRO, Bárbara Caroline Oliveira; DE SOUZA, Rafael Gomes; DA SILVA, Rodrigo Marques. A importância da educação continuada e educação permanente em unidade de terapia intensiva–revisão de literatura. Revista de Iniciação Científica e Extensão, v. 2, n. 3, p. 167-175, 2019.

SOARES, Brenda Kelly Pontes et al. Impactos das tecnologias de informação e comunicação como estratégia de educação permanente em saúde para os profissionais de enfermagem. Revista Ciência Plural, v. 8, n. 2, p. 1-18, 2022.

SOUSA, Francisca Maira Silva de et al. Educação interprofissional e educação permanente em saúde como estratégia para a construção de cuidado integral na Rede de Atenção Psicossocial. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, p. e300111, 2020.

SOUZA, Kleize Araújo de Oliveira et al. Cuide, movimente, evite lesão por pressão no seu paciente: um relato de experiência. Arq. ciências saúde UNIPAR, p. 370-382, 2023.

VÁZQUEZ-CALATAYUD, Mónica; ERRASTI-IBARRONDO, Begoña; CHOPERENA, Ana. Nurses’ continuing professional development: A systematic literature review. Nurse Education in Practice 50 (2021) 102963 DOI: 10.1016/j.suc.2021.05.0156.

VENDRUSCOLO, Carine et al. Contributions from continuous education to family health extended centers. Escola Anna Nery, v. 24, 2020.

VENDRUSCOLO, Carine et al. Implicação do processo de formação e educação permanente para atuação interprofissional. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020.

VICENTE, Camila et al. Cuidado à pessoa com ferida oncológica: educação permanente em enfermagem mediada por tecnologias educacionais. Revista gaúcha de enfermagem, v. 40, p. e20180483, 2019.

Published

2024-02-19

How to Cite

Caldeira, P. L. P., Souza, R. T. L. P., Firmino, S. G., Neves, I. G. C., Afonso, L. B., Costa, F. de S., Vargas, M. E. O., da Silva, P. H. F., Caixeta, J. C., dos Santos, G. A. D., e Souza, P. A. P. de M., Bernardes, T. A., Fernandes, H. M., de Aguiar, J. A., & Gomides, M. D. A. (2024). Continuing education for health professionals in a hospital in southeast goiano: experience report. Caderno Pedagógico, 21(2), e2756. https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-055

Issue

Section

Articles