LGBTQIAPN+ music and community: self-identity/musical identity and its relationships

Authors

  • Vinicius Pauluk Giaretta
  • Alfeu Rodrigues de Araújo Filho

DOI:

https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-026

Keywords:

music, LGBTQIAPN community, self-identity/musical identity, relations

Abstract

Using a qualitative approach, based on bibliographic references in continuous dialogue with the personal/musical identity development trajectory of author 1 and reflections/narrative of author 2, this investigation will present a brief contextualization of the community, its struggles and the respective meaning of the acronym “LGBTQIAPN+”; the trajectory of the self-acceptance process and the consequences of the author 1; the stages of his musical formation, as well as considerations about how the development of his personal identity influenced his musical identity, establishing the nucleus of relationships and ratifying the importance of identity achievement in consolidating an individual in the social body.

References

CÂMARA, Cristina. Um olhar sobre a história do ativismo LGBT no Rio de Janeiro. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, n.9, p.373-376, 2015.

CLARKE, Eric. Processos cognitivos da performance. Revista Música, Psicologia e Educação, nº1, Porto, p.61-77, 1999.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Edit: Penso, Porto Alegre, p.48-66, 2014.

DUARTE, Maria de Fátima Dias. Motivar e Desenvolver Competências de Autonomia como Meios Facilitadores do Estudo Musical Individual. Dissertação (mestrado) Universidade Fernando Pessoa, Porto, p.12-19, 2016.

GOHN, Daniel Marcondes. Aulas On-Line de Instrumentos Musicais: Novo Paradigma em Tempos De Pandemia. Revista Tulha, v.6, n.2, Ribeirão Preto, p.152-171, 2020.

GREEN, Lucy. Musical identities, learning and education: Some cross-cultural issues. In Vergleich in der musikpädagogischen Forschung, Edit: Die Blaue Eule, Essen, p. 11-34, 2011.

HANSEN, Erin M. Roles of Music Making in the Lives of Sexual and Gender Minority Youth. Tese (doutorado) - Doctor of Philosophy (Music Education), University of Michigan, Michigan, 2016.

HENNESSY, Anna Elizabeth Matijasic. LGBTQ music majors’ experiences of social climates and developing identities in music education settings. Dissertação (mestrado) - The Graduate School, JMU Scholarly Commons, James Madison University, p.72-81, 2012.

HMC, Pedro. Um Livro Para Ser Entendido. Planeta, p.165-176, 2016.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. 2. ed. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião, Brasília, 2012.

LELIS, Rafael Carrano. Transviado também faz revolução! Um olhar maquiaveliano sobre a Revolta de Stonewall. Revista de Ciências do Estado. Belo Horizonte: v. 4, n. 2, e15170. ISSN: 2525-8036, p. 01-07, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pósestruturalista. Petrópolis, RJ, Vozes, p. 14-36, 1997.

MIRANDA, Bruno Felipe Sousa; FAÇANHA, Tainá. "... Eu acho que ele é gay. Isso é uma bichona. Ele é viado!": uma análise da inclusão LGBTQIA+ no curso de Licenciatura em Música da Universidade do Estado do Pará. XXV Congresso Nacional da ABEM, v. 4, GTE18, novembro, 2021.

MOEHLECKE, Sabrina. Por uma Cultura de Educação em Direitos Humanos. In: Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. 2. ed. Edit: Fiocruz, Rio de Janeiro, p. 17-41, 2010.

MOTA, Yanaêh Vasconcelos; OLIVEIRA, Mário André Wanderley. Gênero e sexualidade na formação e atuação em música: um estudo com duas professoras universitárias de música. Revista da Abem, v. 29, p. 317-336, 2021.

MURASAKI, Aryel Ken; GALHEIGO, Sandra Maria. Juventude, homossexualidade e diversidade: um estudo sobre o processo de sair do armário usando mapas corporais. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 24, n. 1, p. 53-68, 2016.

RIBEIRO, Saory Raquel Nascimento Santana. Atividades Lúdicas No Processo do Ensino de Violino e Viola: material de apoio às práticas pedagógicas para professores suzuki. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação Profissional em Música, Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador p.21-24, 2021.

RISTUM Marilena; FERREIRA, Taiza Ramos de Souza Costa. Bullying escolar e cyberbullying. In: Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. 2. ed. Edit: Fiocruz, Rio de Janeiro, p. 95-119, 2010.

SILVA, Pádua Custódio Bezerra da. Narrativas de um gay sobre o processo de "saída do armário". Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Rondônia, Programa de Pós Graduação em Psicologia, Porto Velho, 2017.

STEFANUTO, Jéssica Raquel Rodegueiro. Fetichismo na Música: do conceito adorniano à reflexão sobre (im)possibilidades formativas. Dissertação (mestrado), Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, UNESP, p.24-39, 2014.

TEIXEIRA, Fernando Silva; MARRETTO, Carina Alexandra Rondini; SANTOS, Elcio Nogueira dos e MENDES, Andressa Benini. Homofobia e sexualidade em adolescentes: trajetórias sexuais, riscos e vulnerabilidades. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, n. 32, v. 1, p. 16-33, 2012.

VELOSO, Flávio Denis Dias; ARAÚJO, Rosane Cardoso de. A aprendizagem da performance musical na visão sociocognitiva: aportes da Abordagem Multidimensional da Autorregulação, Opus ,Belo Horizonte (online), v. 25, n. 3, p. 133-157, 2019.

ZANATTA, Mariana Scussel. Nas Teias Da Identidade: Contribuições Para a Discussão do Conceito de Identidade na Teoria Sociológica. Perspectiva, Erechim. v.35, n.132, p.41-54, dezembro, 2011.

Published

2024-02-09

How to Cite

Giaretta, V. P., & de Araújo Filho, A. R. (2024). LGBTQIAPN+ music and community: self-identity/musical identity and its relationships. Caderno Pedagógico, 21(2), e2672. https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-026

Issue

Section

Articles