The use of alternative methodologies as a strategy in teaching Geography

Authors

  • Elza Ribeiro dos Santos Neta
  • Anderson Muzzolon
  • Ítalo Pereira Xavier
  • José Alencar Viana de Araújo
  • Liriane Gonçalves Barbosa
  • Ruth Elias de Paula Laranja
  • Rosana Sousa Pereira

DOI:

https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-022

Keywords:

school geography, students, learning

Abstract

Considering the constant changes in the teaching of Geography, with the objective of directly impacting basic education through methodologies that facilitate the teaching-learning process, the interest in this theme arises. In this context, the exploration of methodological alternatives for teaching-learning has become essential. Resources such as music, information and communication technologies (ICTs), literature and cartoons were addressed, with an emphasis on the latter, through a bibliographical review. These methods were presented as tools that revolutionized the teaching of geography, facilitating the transmission of content combined with geographical themes. The idea is to awaken in educators the interest in methodologies that align with their reality and didactic, overcoming paradigms associated with traditional geography. This aims to lead students to a more critical, subjective and contextualized approach within the school geography.

References

ANDRADE, M. C. Geografia, ciência da sociedade: uma introdução à análise do pensamento geográfico. São Paulo: Atlas, 1987.

CANDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

CAVALCANTI, L.S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 2002.

CORRÊA, R. L. C.; CASTRO, I. E.; GOMES, P. C.C. (orgs.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

GILMAR. Charge explicação dos políticos. 2016. Disponível em: http://www.

portalfiel.com.br/charges/124-charge-esplicacao-dos-politicos-politica.html. Acesso em: 13.03.2017.

LIMA, M.R. et al. O impacto do uso das tecnologias no aprendizado dos alunos do Ensino Fundamental I. Pernambuco: UFPE, 2010.

PARANÁ. Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Geografia. Curitiba, 2008.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SILVA, R. S. A importância da música nas aulas de geografia: práticas e métodos diferenciados no uso da música como metodologia de ensino nas aulas de geografia. Cajazeiras – PB: Universidade Federal de Campina Grande-UFCG, 2015.

SILVA, E.I; CAVALCANTE, L.S. A mediação do ensino-aprendizagem de geografia, por charges, cartuns e tiras de quadrinhos. Boletim Goiano de Geografia, vol. 28, núm. 2, pp. 141-155. Universidade Federal de Goiás, jul-dez, 2008. DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v28i2.5729

SOUSA NETO, M. F. A aula. Revista Geografares. Vitória – ES, n. 2, p. 115-120, 2001. DOI: https://doi.org/10.7147/GEO2.1146

SPOSITO, E.S. Pequenas argumentações para uma temática complexa. In: MENDONÇA, F.; KOSEL S. (Orgs.). Elementos de Epistemologia da Geografia Contemporânea. Curitiba: Ed. da UFPR, 2002.

Published

2024-02-09

How to Cite

dos Santos Neta, E. R., Muzzolon, A., Xavier, Ítalo P., de Araújo, J. A. V., Barbosa, L. G., Laranja, R. E. de P., & Pereira , R. S. (2024). The use of alternative methodologies as a strategy in teaching Geography. Caderno Pedagógico, 21(2), e2663. https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-022

Issue

Section

Articles